torsdag 15 juli 2010

Brytbröd med tomat och oregano

Gott sopp- eller buffébröd.

1 paket Finax brödmix brytbröd
3 msk oregano
1 burk krossade tomater + vatten så det blir 8 dl sammanlagt

Blanda torrjäst, salt, allt mjöl utom 1 dl som sparas till utbakningen och oregano. Häll krossade tomater i ett litermått och fyll på med vatten så det blir 8 dl. Värm till ca 45 grader. Arbeta samman tomatblandningen och mjölet till en smidig deg. Ställ degen att jäsa övertäckt i ca 40 min.

Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela i 2 lika stora delar. Rulla till längder, 40 cm långa. Var lätt på hand och använd så lite extra mjöl som möjligt.
Klä en plåt med bakpapper. Lyft över den ena längden och lägg den i en luftig spiral mitt på plåten. Ta nästa längd och fortsätt spiralen. Längderna ligger nu skarv mot skarv som en stor snäcka mitt på plåten. Klipp med en sax igenom degen så att du får en massa bullar i spiralform. Se till att skarven mellan längderna hamnar lagom för ett snitt.

Täck över brödet och låt jäsa i ytterligare 30-40 min medan ugnen värms till 250 grader. Baka mitt i ugnen i 15-20 min. Låt svalna på galler utan bakduk

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...