måndag 15 augusti 2016

Kycklingröra med curry

En supergod kycklingröra till bakad potatis som jag hittat hos zeinaskitchen.se/


4 portioner
3 st stora kycklingfiléer (ca 650 g)
3 dl cremé fraiche (valfri fetthalt)
2 dl majonäs
1 röd paprika, finhackad
0,5 dl finhackad rödlök eller purjolök
2 tsk curry
0,5 tsk paprika pulver
3/4 tsk gurkmeja (för den fina gula färgens skull)
Salt
Peppar efter smak (gärna örtsalt)

Kryddor till grillad kyckling
1,5 tsk grillkrydda
1 tsk curry
3/4 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar

Torka kycklingfiléerna med hushållspapper och strö på alla kryddor. Klappa kryddorna med handen tills de fastnar på filéen. Ställ åt sidan medan du blandar ihop röran.
Blanda majonäs, cremé fraiche och kryddorna till röran ordentligt. Tillsätt hackad paprika och lök, ställ sedan i kylen.

Hetta upp ugnen till 250° med grillfunktion på. Se till att ugnen blir ordentligt varm. Värm olja i en stekpanna och stek kycklingen på hög värme, ca 3 min på varje sida. Lägg sedan i en ugnsform och ställ in direkt mitt i ugnen. Sänk värmen till 200° och låt tillagas i ca 20-25 min (tills kycklingen är genomstekt). Ta ut och täck genast med folie och låt stå i ca 15-20 min. Hacka sedan i tärningar och låt kallna helt.
Blanda kycklingen med curryröran.

Servera direkt eller låt stå i kylen till servering. Håller sig i kylen upp till 2 dagar. Gott att ha i bakad potatis eller i baguetter.

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...