onsdag 7 augusti 2013

Lökbottnad pizzapaj med tonfisk

Jag gillar när vardagsmaten går snabbt och lätt att göra som denna paj som verkligen är god.

4 portioner
Deg
3 dl vetemjöl
125 g smör
1-2 msk kallt vatten

Fyllning
1 burk krossade tomater
1 gul lök, tunt skivad
1 burk tonfisk i vatten
½ tsk salt
2 tsk pizzakrydda
½ tsk rosmarin (kan uteslutas)
2 dl riven pizzaost

Smula samman mjöl och smör. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Klä en pajform med degen  (kavla eller kläm ut). Låt vila 15 min. Nagga och förgrädda mitt i ugnen 10 min i 225 grader.

Bred tomaterna över pajskalet. Mikra löken med 1 msk vatten, 3 min på full effekt. Fördela löken och tonfisken i pajskalet. Salta och krydda. Strö på ost. Grädda ytterligare 15 min tills ostytan fått färg.

Smula över lite mer kryddor vid serveringen. Slakad vitkål med paprikaringer är gott till.

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...