lördag 24 mars 2012

Italiensk paj med mozzarella och pesto

En god paj där man kan hoppa över parmaskinkan för ett vegetariskt alternativ. 6 personer

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
3-4 msk kallt vatten

Kör mjöl och smör till en smulig massa i matberedare. Häll i vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en pajform, 24-26 cm i diameter, och naggga botten med en gaffel. Låt pajdegen vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Förgrädda mitt i ugnen ca 15 min tills den fått lite färg.

Fyllning
1 gul lök
2 röda paprikor
1 fänkål
1 squash
3 msk olivolja
1 grönsaksbuljongtärning
250 g körsbärstomater
2 dl riven ost
1 dl pesto
1 påse babymozzarella, 125 g
1-2 marinerade kronärtskockor

Äggstanning
3 ägg
3 dl grädde
Salt
Peppar

Garnering
Färska örter
Några skivor parmaskinka

Gör pajskalet och förgrädda enl ovan.

Hacka lök, paprika, fänkål och squash. Stek hacket i oljan ca 5 min, smula ner buljongtärningen och fräs ytterligare någon minut. Dela tomaterna och stek dem i olja några minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.

Varva grönsakshack, tomater (spara lite till garnering), ost och pesto i pajskalet. Toppa med avrunnen mozzarella, kronärtskocka och de sparade tomaterna.

Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min tills pajen fått fin färg.

Garnera med örter och skinka och servera med en sallad.

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...