måndag 3 januari 2011

Squash- och skinkpaj

Mycket god paj. Jag gjorde med filodeg istället.

125 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
1 msk pressad citron
2 msk vatten
eller
färdig filodeg (ej förgrädda då)

Fyllning
1 gul lök
1 paprika
2 små squash (ca 400 gram)
1 vitlöksklyftor
180 gram strimlad rökt skinka
3 msk hackad färsk basilika
3 ägg
2½ dl matlagningsgrädde
½ dl mjölk
Salt
Peppar
2 dl riven ost
150 gram fetaost

Finfördela matfettet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt citron och vatten. Arbeta raskt ihop till en deg. Låt vila kallt i 30 min.
Tryck ut degen i en pajform, nagga i botten. Ställt kallt i 15 min.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10-15 min.
eller lägg i filodegen i pajformen enl anvisning.

Hacka löken. Tärna paprikan. Strimla squashen fint. Fräs löken ljus och glansig i matfett. Tillsätt paprika, squash, pressad vitlök och skinka. Fräs i ytterligare några minuter. Fördela i pajskalet. Strö över hackad basilika.

Vispa samman mjölk, grädde, salt och peppar. Häll det i pajformen och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter i 175 grader.

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...