torsdag 15 juli 2010

Morots- och solrosfröbullar

Goda frukostbullar. 10 st

1 paket Finax brödmix solrosfröbröd
4 dl grovrivna morötter
2 dl grovhackad persilja
6 dl vatten, 45 grader
Lite vetemjöl till utbakningen

Blanda brödmix, jäst, rivna morötter och persilja. Tillsätt vattnet och arbeta degen i 5-10 min tills den är riktigt smidig. Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek, 40-50 min.

Stjälp ut degen på lätt mjölat bakbord. Dela den på mitten och forma 2 lite platta rektanglar, 10x35 cm. Dela varje längd i 5 kantiga bullar. Lätt ut bullarna på en bakpappersklädd plåt. De kommer att jäsa ihop lite men det gör ingenting.

Låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min medan ugnen värms till 250 grader. Baka mitt i ugnen i 20-25 min. Ta ut bullarna och lossa dem från varandra. Låt dem svalna på galler utan bakduk. Frys in alla bullar som inte äts samma dag.

Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...